Themaroute mens en maatschappij

Hoe was het om op te groeien 50 of 100 jaar geleden? Wat deed je als er nog niets digitaal was? Welke verhalen werden er verteld over geboorte en relaties? Hoe gaan we om met rouwen en verdriet doorheen de tijd? Tijdens de themaroute mens en maatschappij gaat de klas aan de hand van de museumcollectie in gesprek over actuele maatschappelijke thema’s.

WAT HOUDT DE THEMAROUTE IN?

 

VOOR HET BEZOEK


Bereid je leerlingen voor op het museumbezoek met zes opdrachten waarin ze kennismaken met de collectie en de thema's van het Huis van Alijn. Je kan dit samen in de klas doen of als thuisopdracht.

In de mail met je reservatiebevestiging vind je de link waar je de opdrachten kan downloaden.

IN HET MUSEUM

  • De gids neemt de klas mee op sleeptouw. Op de route liggen vijf stops: kamer opstaan, kamer geboorte, kamer rouwen, kamer jong en kamer trouwen.

  • Tijdens een interactieve rondleiding maken de leerlingen kennis met allerlei rituelen en gebruiken uit verschillende levensfases. 

  • Objecten die de leerlingen mogen aanraken of aan ruiken maken de thema's echt tastbaar. Ze ontdekken hoe het vroeger was en reflecteren over culturele verschillen en gelijkenissen.

  • De leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen mening te vormen en ervaringen te delen rond maatschappelijke thema's als rouwen, jongerencultuur, geboorte, seksualiteit, liefde en opvoeding.

  • Na de rondleiding denken de leerlingen, onder begeleiding van de gids, in groepjes na over clichés en maatschappelijke evoluties door middel van stellingen en foto's. Erna presenteren ze hun visie of gaan ze in debat hierover.

NA HET BEZOEK


Napraten in de klas? Ga in gesprek met je leerlingen over het museumbezoek. Je kan verder debatteren over de stellingen die aan bod kwamen of een woordweb maken.

In de mail met je reservatiebevestiging vind je de link waar je de opdrachten kan downloaden.

IMGL5770_web_c_Michiel_Devijver
IMGL2916_web_c_Michiel_Devijver

VOOR WIE?

  • 1e - 6e leerjaar secundair onderwijs

  • Geschikt voor doorstroomfinaliteit, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit


Onderwijsdoelen

Historisch bewustzijn, burgerschap, cultureel bewustzijn en Nederlands.

Bekijk hier de specifieke onderwijsdoelen per domein

PRAKTISCHE INFO

  • Duur: 1u30

  • Wanneer: tijdens de openingsuren van het museum (gesloten op woensdag)

  • Beschikbare talen: Nederlands

  • Prijs: 
    • € 85,00 per gids.
    • De museumtoegang voor leerlingen (-18 jaar) en begeleiders is gratis.
  • Aantal:
    • Max. 17 deelnemers per gids (incl. begeleiders).
    • Is je klasgroep groter? Splits de groep dan op en reserveer meer dan 1 gids. Er kunnen 2 groepen tegelijk starten.

Tijdens de themaroute bezoek je vijf kamers van het museum. Wil je graag het volledige museum zien? Verken erna op eigen houtje de andere kamers. Voorzie hiervoor wat extra tijd en geef dit mee bij reservatie. 

 
IMGL2995_web_c_Michiel_Devijver

RESERVATIE

  • Reserveer min. 10 werkdagen vooraf.

  • Vraag je bezoek online aan. Heb je hulp nodig bij je online aanvraag? Bel BoekjeBezoek T 09 210 10 75, elke weekdag van 09.00 tot 17.00 uur

Blijf op de hoogte

Volg het nieuws en de verhalen van het Huis van Alijn.

Schrijf je in op de nieuwsbrief