Homeless Movies 2:
Deze film exploreert de semiotische relatie tussen woord en beeld. Rigole kiest als vertrekpunt het gegeven dat de iets ambitieuzere amateurfilmers hun werk soms meer allure proberen te geven door betekenisvolle details te filmen. Dat is vaak ook les één in de typische handleidingen voor filmers. Daarbij wordt soms heel letterlijk gevisualiseerd wat de bedoeling is, wat dan weer tot absurde interpretaties leidt.
In 2004 lanceerde het Huis van Alijn een oproep ‘Gezocht: bewegend beeld’. Er kwam een massale respons. Meer dan 4000 filmrolletjes, zowel 8mm-, 9,5mm- en 16mm-film werden de afgelopen jaren naar het museum gebracht. Het was de start van de opbouw van een digitaal filmarchief, van de jaren 1920 tot de jaren 1990. De filmbeelden zijn een onuitputtelijke en fascinerende bron voor de studie van het dagelijks leven.
HOMELESS MOVIES treedt buiten de museummuren. Het Huis van Alijn en gastcurator Edwin Carels nodigden zes jonge kunstenaars uit om zich onder te dompelen in de collectie home movies van het museum en er een nieuwe kortfilm uit te distilleren. Het resultaat kan u ontdekken op zes verrassende locaties in Gent. De filmcabines staan op openbare plaatsen ergens in de stad, maar tegelijk isoleren ze de kijker voor een paar minuten van de buitenwereld. Kijkend naar de herinneringen van anderen, krijgen de filmbeelden een nieuw leven in het heden.
Meer weten over de collectie?
BEZOEK STUDIO ALIJN
Kenniscentrum over het erfgoed van het dagelijks leven
Door het gebruik van deze website ga je akkoord met onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid. Daarnaast gebruiken we cookies om je gebruikerservaring te optimaliseren.
Maak je keuze
Blijf op de hoogte
Volg het nieuws en de verhalen van het Huis van Alijn.